Książki i Skrypty

 

 Prezentujemy książki autorstwa członków i współpracowników „Przestrzeni". Niektóre z wymienionych tytułów można zakupić, zainteresowanych prosimy o kontakt mejlowy – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

"Ćwiczenia relaksacji, koncentracji i medytacji"  

 

"Ćwiczenia relaksacji, koncentracji i medytacji", Lesław Kulmatycki, Katarzyna Torzyńska

Książka powstała na podstawie ponad 10-letnich doświadczeń w prowadzeniu zajęć relaksacyjnych na Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Ćwiczenia prowadzone były najpierw podczas zajęć fakultatywnych dla wybranych grup oraz zajęć z metodyki ćwiczeń relaksacyjnych dla studentów studiów podyplomowych. Kolejnym etapem było uruchomienie w 2005 r. pierwszych w Polsce trzysemestralnych podyplomowych studiów z technik relaksacyjnych. Jednak najbardziej znaczące dla końcowego opracowania wielu prezentowanych w książce ćwiczeń były ostatnie lata, kiedy specjalność techniki relaksacyjne znalazła się w programie studiów dziennych i zaocznych. Choć w książce wykorzystane zostały również ćwiczenia opisane we wcześniejszych pracach („Ćwiczenia relaksa­cyjne dla dzieci i młodzieży” oraz „Lekcja relaksacji”), to prezentowany materiał w zdecydowanej większości publikowany jest po raz pierwszy.

 

 

Dynamiczne Surjanamaskar

 

 Dynamiczne Surjanamaskar, Krzysztof Stec

To książka adresowana nie do teoretyków, lecz praktyków jogi. Bez osobistej praktyki trudno docenić jej prekursorską i nowatorską wartość. Jej sercem jest praktyka, która może znaleźć zastosowanie zarówno w rekreacji i sporcie, jak i w terapii i rehabilitacji. To najbardziej kompleksowa pozycja książkowa na temat tej grupy ćwiczeń jogi na świecie.

 

 

 "JOGA NIDRA Sztuka Relaksacji"

 

"Joga nidra, sztuka relaksacji", Lesław Kulmatycki

Joga nidra oznacza "jogę snu". Jest jednym ze stopni jogi klasycznej, a podstawowym jej celem jest uzyskanie stanu przeciwnego napięciu, tj. stanu rozluźnienia, dobrego samopoczucia i integracji. Książka adresowana jest do wszystkich poszukujących i kreatywnych osób, które zainteresowane są ćwiczeniami jogi nie tylko w aspekcie pracy z ciałem. Przydatna może być szczególnie nauczycielom jogi i terapeutom zajmującym się treningami relaksacyjnymi i antystresowymi.

 

 

 

 

Joga w szkole 

 

"Joga w szkole", Krystyna Boroń-Krupińska

Opracowanie zawiera materiały teoretyczne, dotyczące badań naukowych związanych m.in. z wpływem jogi na rozwój dzieci, komentarze pracowników naukowych, wskazujące na ugruntowaną wiedzę dotyczącą jogi i innych technik relaksacji w nauce. O bogactwie treści i wartości tej książki świadczy nie tylko część teoretyczna, ale przede wszystkim obszerna część opisująca zastosowanie praktyczne, zawierająca scenariusze zajęć, propozycje i wskazówki do wdrożenia elementów jogi oraz innych technik relaksacyjnych na etapie przedszkolnym, jak i lekcjach w szkole podstawowej, gimnazjum czy w szkole średniej. Wskazówki dotyczące zastosowania, jak również zalecenia profilaktyczne i terapeutyczne (dla dzieci i młodzieży), pozwalają dostrzec ogromny potencjał, jaki tkwi w praktykach integrujących ciało-umysł, z których dobrodziejstw mogą czerpać także najmłodsi. Jako pracownik naukowy, ale także praktyk, jestem przekonana i żywię głęboką nadzieję, że książka ta okaże się pomocna w zrozumieniu sensu i roli jogi oraz innych technik relaksacji w edukacji oraz rozwieje wątpliwości związane z etyką i metodyką prowadzenia zajęć.
 

 

"Joga dla zdrowia"

 

 

 "Joga dla zdrowia", Lesław Kulmatycki

Podręcznik zawiera ćwiczenia i pozycje jogi opracowane na podstawie klasycznych opracowań oraz własnego ponad 20-letniego doświadczenia autora. Zawarte w poradniku ćwiczenia fizyczne i psychiczne są bogato ilustrowane i mogą stanowić ważną pomoc w indywidualnej praktyce. Przy większości ćwiczeń opisane są walory zdrowotne praktyk, gdyż z badań wynika, że uprawiane systematycznie rozwijają sprawność i wytrzymałość, usuwają zmęczenie i działają kojąco na psychikę. Jak pisał Yehudi Menuhin, wirtuoz gry na skrzypcach korzystający z dobrodziejstw jogi indyjskiej: „Joga to idealna technika zapobiegająca fizycznym i psychicznym chorobom, ogólnie chroniąca ciało, rozwijająca w nieunikniony sposób poczucie niezależności i zaufania do siebie."

 
 "Lekcja relaksacji"  

"Lekcja relaksacji", Lesław Kulmatycki

Książka jest adresowana przede wszystkim do nauczycieli pracujących w środowisku szkolnym. W pierwszej z trzech części omówione jest szerokie tło stresu szkolnego i ćwiczeń relaksacyjno-koncentrujących. W drugiej prezentowane są wyniki badań z „lekcji relaksacji" w szkołach podstawowych, a część ostatnia, najobszerniejsza poświęcona jest praktycznym ćwiczeniom i technikom relaksacyjnym. Przede wszystkim są to instrukcje kilkudziesięciu praktycznych ćwiczeń lub zestawów ćwiczeń tak opisanych i zilustrowanych, aby prowadzący mógł je wkomponować w tok lekcji lub treningu sportowego. Opracowanie jest kontynuacją pracy „Ćwiczenia relaksacyjne, praktyczne techniki antystresowe dla dzieci i młodzieży".

 
"Promocja zdrowia w kulturze fizycznej"  

"Promocja zdrowia w kulturze fizycznej - kryteria dobrej praktyki", Lesław Kulmatycki

Głównym celem książki jest przedstawienie kryteriów dobrej praktyki w pracy zespołu promocji zdrowia oraz merytorycznych kompetencji promotorów zdrowia w odniesieniu do polskich uwarunkowań społeczno-ekonomicznych. Monografia składa się z czterech głównych części. Pierwsza dotyczy interpretacji pojęcia zdrowia i teoretycznych założeń promocji zdrowia m.in. w odniesieniu do dokumentów Światowej Organizacji Zdrowia. W drugiej została opisana działalność czterech zespołów promocji zdrowia realizujących swe zadania w różnym zakresie, miejscu i czasie. W części trzeciej przedstawiony został „uniwersalny model standaryzacji pracy zespołu promocji zdrowia" oraz propozycje zadań „nowoczesnego zespołu promocji zdrowia" funkcjonującego w warunkach regionalnych. W końcowej części autor wskazuje na zbieżności programowe kształcenia w zakresie kultury fizycznej i kształcenia w promocji zdrowia oraz proponuje zakresy kompetencji promotorów zdrowia i treści programowe kształcenia na uczelni wychowania fizycznego. Książka powstała na podstawie pracy konkretnych zespołów promocji zdrowia kierowanych przez autora w Sydney i we Wrocławiu w latach 1988-2003. Proponowane w niej kryteria, modele i narzędzia nawiązują do światowych i europejskich rozwiązań i z powodzeniem mogą być zaadaptowane i wdrożone w warunkach polskich.

 

"Trening relaksacyjny jogi i jego koncepcja"

 

 

"Trening relaksacyjny jogi i jego recepcja" , Lesław Kulmatycki

W monografii autor prezentuje model recepcji jogi w kulturze zachodniej oraz swoje badania w odniesieniu do relaksacyjno-antystresowych wartości ćwiczeń jogi. Wielokulturowe i wielodyscyplinarne badania przeprowadzane były w latach 80. i 90. w grupach studenckich i w grupach osób w wieku średnim we Wrocławiu i w Sydney. Wyniki badań wskazują na znaczące różnice między grupami w podejściu do tego rodzaju ćwiczeń. W konkluzji autor odnosi się do narastających potrzeb skutecznych metod kontroli antystresowej, konieczności tworzenia szeroko rozumianego ekologiczno-środowiskowego modelu zdrowia oraz terapeutyczno-wychowawczej i praktycznej filozofii życia według systemu jogi.

 

 

 "Stres i Joga"

 

 

"Stres i joga", Lesław Kulmatycki

Słowo "stres" w popularnym ujęciu ma znaczenie ujemne. Kryje się za nim napięcie, pośpiech i codzienne konflikty. Czy jednak w każdym przypadku jest czymś niepożądanym? Czy ma też jakieś strony pozytywne? O tym oraz o mechanizmach i objawach stresu traktuje pierwsza część książki. Część druga zawiera opis relaksacji i medytacji jako stanów przeciwnych reakcji stresowej. Część końcowa, najobszerniejsza, przedstawia krok po kroku antystresowy trening wzorowany na jodze indyjskiej. Każde z ćwiczeń opatrzone jest klarowną instrukcją oraz ilustracją.

 

 "SOMAYOG Jak cofnąć czas?"

 

"Somayog. Jak cofnąć czas?", Inga Schorowska

Publikacja przedstawia nieznaną w Polsce metodę, łącznie ze szczegółowym opisem ćwiczeń, tak aby każdy mógł ją praktykować nawet nie mając kontaktu z nauczycielem. Somayog jest połączeniem technik rozwijających świadomość ciała z jogą pochodzącą z tradycji Vedanty. Stworzona w indyjskim International Meditation Institute na początku lat 90. przez Danielle Munoz, Somayog koncentruje się na doskonaleniu postawy, zwiększaniu ruchomości i elastyczności kręgosłupa, wzmacnianiu mięśni posturalnych. Dodatkową korzyścią jest umiejętność natychmiastowego rozluźnienia mięśni.

 

 

 Progresywna relaksacja wg E.Jacobsona

 

 

 

Nagranie (fragment):

 

Płyta zawiera dwa nagrania pomocne w praktyce indywidualnej oraz w prowadzeniu zajęć i sesji treningowych, przygotowane są w oparciu o progresywną relaksację mięśniową według Jacobsona z elementami wizualizacji i technik oddechowych. Nagrania w wersji krótkiej (7:46 min) i długiej (12:51 min). Utwór przygotowano w ramach projektu naukowego w Katedrze Fizjoterapii i Terapii Zajęciowej w Medycynie Zachowawczej i Zabiegowej przy współpracy z Zakładem Promocji Zdrowia i Technik Relaksacyjnych AWF we Wrocławiu.

 

 

Skrypty przedmiotowe

Skrypty opracowane dla studentów Podyplomowych Studiów Technik Relaksacji i Podyplomowych Studiów Psychosomatycznych Praktyki Jogi:

  • Relaksacja progresywna wg Jacobsona
  • Biomedyczne podstawy jogi
  • Ćwiczenia świadomości ciała
  • Relaksacja w terapii
  • Pratyahara i j joga nidra

 

"Relaksacja progresywna wg E.Jacobsona"

"Biomedyczne Podstawy Jogi"

 "Ćwiczenia świadomości ciała"

"Relaksacja w terapii"  PRATYAHARA i JOGA NIDRA

 Autorzy

Krystyna Boroń-Krupińska

Adiunkt w Katedrze Humanistyki Edukacyjnej Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Absolwentka Fizjoterapii i I edycji Studiów Podyplomowych Technik Relaksacji w macierzystej jednostce. Uczestniczka licznych konferencji i stażów w zakresie rehabilitacji psychofizycznej i kursów doskonalących w dziedzinie pracy z ciałem i rozwoju osobistego. Zainteresowana koncepcją psychosomatyki. Certyfikowany nauczyciel Mindfulness (Mindfulness Association UK).

Katarzyna Bulińska

Fizjoterapeutka, doktorantka w Katedrze Fizjoterapii i Terapii Zajęciowej w Medycynie Zachowawczej i Zabiegowej Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, koordynator pierwszego w Polsce Centrum Spotkań dla osób z otępieniem i ich rodzin. Swoją pracę i zainteresowania poświęca osobom starszym. Ukończyła wiele kierunkowych kursów i szkoleń, m.in. Interdyscyplinarny Kurs Zdrowia Psychicznego w Holandii. Uczestniczy w życiu Zakładu Promocji Zdrowia i Technik Relaksacyjnych AWF we Wrocławiu, obecnie realizuje podyplomowe studia z Psychosomatycznych Praktyki Jogi. Uczestniczyła w szkoleniach różnych nauczycieli, w tym Marci Monroe, Konrada Kocota, Normana Sjomana oraz przyjaciół ze STiPR. Autorka i współautorka publikacji z zakresu rehabilitacji osób z chorobami wewnętrznymi. Obecnie nauczyciel jogi dla seniorów w Fabryce Energii – Centrum Jogi Wrocław. Miłośniczka gór, szerokiego horyzontu i wolnej przestrzeni.

Magdalena Kłos

Ukończyła Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu (Zarządzanie i Informatyka) i Studia Podyplomowe Techniki Relaksacji. Współpracuje z Zakładem Promocji Zdrowia i Technik Relaksacyjnych AWF we Wrocławiu, gdzie prowadzi zajęcia z joga nidry i pratyahary oraz wspomaga koordynację studiów podyplomowych (techniki relaksacyjne i joga). W ramach wolontariatu prowadziła przez rok głęboką relaksację na oddziałach szpitala onkologicznego; przez cztery lata współtowarzyszyła i wspomagała technikami relaksacyjnymi osobę w opiece paliatywnej. Zainteresowana tematyką głębokiej relaksacji i terapii.

Lesław Kulmatycki

Studiował nauki w zakresie kultury fizycznej, psychologii, psychoterapii, etyki, jogi, zen-shiatzu w Polsce oraz w Australii i Indiach. Pracuje jako profesor na AWF we Wrocławiu. Kieruje Katedrą Nauk Humanistycznych i Promocji Zdrowia, Podyplomowymi Studiami Technik Relaksacyjnych oraz Psychosomatycznych Praktyk Jogi. Autor książek i naukowych opracowań z zakresu technik antystresowych i relaksacyjnych, jogi i promocji zdrowia. Interesuje się filozofią Dalekiego Wschodu i nie może żyć bez naturalnej przestrzeni.

Inga Schorowska

Inga Schorowska jest magistrem rehabilitacji, trenerką metody Somayog, nauczycielką Techniki Alexandra certyfikowaną przez ATI, terapeutką. Wykłada Somayog i Technikę Alexandra na Podyplomowych Studiach Technik Relaksacyjnych i Studiach Psychosomatycznych Praktyk Jogi na wrocławskiej Akademii Wychowania Fizycznego, szkoli trenerów metody Somayog. Studiuje i praktykuje jogę Advaita Vedanta w Międzynarodowym Instytucie Medytacji pod kierunkiem Swamiego Shyama w Kullu w Indiach. Uczy metody Somayog i świadomości sensorycznej w Polsce, Norwegii, Anglii i w Indiach. Jest współzałożycielką i prezesem Stowarzyszenia Metody Somayog, Edukacji i Rozwoju.

Krzysztof Stec

Znawca jogi oraz kultury indyjskiej, uczeń Tadeusza Paska. Ukończył studia z zakresu wychowania fizycznego ze specjalizacją z jogi w Benares Hindu University w Varanasi w Indiach. Wykładowca Podyplomowych Studiów Psychosomatycznych Praktyk Jogi przy AWF Wrocław oraz autorskiego programu realizowanego przy Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Absolwent rocznego kursu w Instytucie Jogi Kaivalyadhama w Lonavli, Indie oraz studia u mistrzów jogi (Shree Samarthy Janglidasa Maharaja, Maty Amritanandy Mayi, Swamiego Muktanandy, Shree Nisargadatta Maharaja, Jiddu Krishnamurtiego) i znanych nauczycieli (Shree Yogendraji, Baker Roshi, Roshi Reb Anderson, Asha Ma Devi, Ramesh Balsekar, Dr M.V. Bhole). Autor naukowych artykułów i książki na temat suryanamaskar.